Historie pražského metra: od podzemní tramvaje k metropolitní dráze
1966
7. ledna zahájeny přípravné práce na výstavbě podpovrchové tramvaje, kterou mělo teprve později nahradit metro.
15. března započata výstavba první stanice podpovrchové tramvaje - Hlavní nádraží.
1967
9. srpna rozhodnuto o stavbě metra bez mezietapy podpovrchové tramvaje. Již rozestavěná část linky mezi Bulharem a Muzeem (se stanicí Hlavní nádraží) byla včleněna do stavby metra linky C.
1968
9. srpna zahájeny přípravné práce pro ražení prvního tunelu metra u Pankráckého náměstí.
Ve výběrovém řízení na dodavatele vozů pro pražské metro zvítězila Tatra Smíchov koncernu ČKD Praha.
1969
20. ledna započato ražení prvního tunelu metra od Nuselského mostu k náměstí Hrdinů (Pražského povstání).
1971
1. ledna rozhodnuto o zrušení dodávky vozů metra z Tatry Smíchov, místo nich mají pražským podzemím jezdit zastaralé a těžké sovětské vozy.
1973
V lednu zahájena stavba linky A v úseku Náměstí Míru - Leninova (Dejvická).
22. února otevřen most Klementa Gottwalda (Nuselský), jehož tubusem povede část linky C.
16. října dorazila z Mytiščinského závodu v SSSR na nádraží Praha-Krč dodávka prvních šesti vozů metra.
24. a 25. listopadu proběhl v první dokončené stanici nazvané Gottwaldova (Vyšehrad) den otevřených dveří.
1974
2. ledna zahájen zkušební provoz metra C v celém úseku Kačerov - Sokolovská (Florenc).
9. května v 9.30 slavnostně zahájen provoz pražského metra - otevřen první provozní úsek linky C (I.C) z Kačerova na Sokolovskou (Florenc), na lince nasazeny ruské třívozové soupravy. Tento den bylo současně sjednoceno jízdné ve všech druzích dopravy na 1 korunu a skončila éra průvodčích a starých typů tramvají.
10. května otevřen úsek Kačerov - Sokolovská (Florenc) pro veřejnost. Interval ve špičce 3 minuty.
1975
25. srpna na dosud jediné lince C nasazeny čtyřvozové soupravy metra.
Zahájena stavba druhého provozního úseku linky C z Kačerova na Kosmonautů (Háje).
1975
Zahájena stavba druhého provozního úseku linky A z Náměstí Míru na Želivského.
1975
V srpnu začaly ve stanici Muzeum práce na přestupu mezi linkami C a A.
1978
1. července zahájen zkušební provoz na lince A.
12. srpna otevřen první provozní úsek linky A (I.A) z Náměstí Míru na Leninovu (Dejvická). Na lince nasazeny čtyřvozové soupravy, interval ve špičce 3 minuty.
Na podzim zahájena stavba třetího provozního úseku linky C ze Sokolovské (Florenc) na Fučíkovu (Nádraží Holešovice).
1979
26. února na lince C nasazeny pětivozové soupravy metra, interval ve špičce zkrácen na 2 min 40 s.
2. července na lince A zavedena jednočlenná obsluha souprav metra (strojvedoucí bez pomocníka).
V říjnu zahájena stavba linky B ze Smíchovského nádraží na Sokolovskou (Florenc).
1980
7. listopadu otevřen druhý provozní úsek na lince C (II.C) z Kačerova na Kosmonautů (Háje). Současně zkrácen interval na obou linkách na 2 min 30 s.
19. prosince otevřen druhý provozní úsek linky A (II.A) z Náměstí Míru na Želivského.
1982
28. února na lince A nasazeny pětivozové soupravy metra.
1. října zkrácen interval na lince C ve špičce na 2 min 20 s.
25. listopadu na lince C zavedena jednočlenná obsluha souprav metra.
Zahájena stavba stanice Strašnická na lince A.
1983
Na lince C zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, které má umožnit provoz souprav v intervalu kratším než 2 minuty.
1984
1. dubna zkrácen interval na lince C ve špičce na 2 min 10 s.
3. listopadu otevřen třetí provozní úsek linky C (III.C) ze Sokolovské (Florenc) na Fučíkovu (Nádraží Holešovice).
Zahájena stavba třetího provozního úseku linky B ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (Nové Butovice).
1985
28. září zavedeno bezpeněžní odbavování cestujících. Kasičky pro platbu dovozného byly nahrazeny označovači jízdenek Merona. Původní turnikety, které mechanicky zabraňovaly vstupu do přepravního prostoru metra, byly odstaňovány postupně.
17. října dostavěna spojka linky A do depa Hostivař. Současně zahájena stavba stanice Skalka.
2. listopadu otevřen první provozní úsek na lince B (I.B) ze Smíchovského nádraží na Sokolovskou (Florenc).
1986
Zahájena stavba druhého provozního úseku linky B ze Sokolovské (Florenc) na Zápotockého (Českomoravská).
1987
11. července na lince A otevřena stanice Strašnická.
Zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na lince A.
1988
26. října otevřen třetí provozní úsek linky B (III.B) ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (Nové Butovice).
Zahájena stavba pátého provozního úseku linky B z Dukelské (Nové Butovice) na Zličín.
1989
1. května zahájen dvojkolejný provoz spojky z linky A do depa Hostivař.
Do konce roku neustále klesaly intervaly: na linkách A a B na 2 min 10 s; na lince C dokonce na 1 min 45 s.
1990
22. února přejmenovány některé stanice metra (viz původní názvy stanic na lince A, B, C). Od tohoto roku nás již pražské metro nezaveze např. na Mládežnickou, Leninovu, Budovatelů, Družby či Dukelskou. Stanice jsou do budoucna pojmenovány výhradně podle své polohy.
4. července na lince A otevřena stanice Skalka.
22. listopadu otevřen druhý provozní úsek linky B (II.B) z Florence na Českomoravskou.
V tomto roce též nakoupeny poslední sovětské vozy metra.
1991
Zahájena stavba čtvrtého provozního úseku linky B z Českomoravské na Černý Most.
Zahájení postupné rekonstrukce a modernizace technologického vybavení (zavádění nové výpočetní techniky, rekonstrukce stropních konstrukcí, výměna kamer atd.).
1992
31. srpna zaveden na trase B pásmový provoz. V sedle pracovních dnů jezdí každý druhý vlak pouze v úseku Smíchovské nádraží - Českomoravská.
1994
11. listopadu otevřen pátý provozní úsek linky B (V.B) z Nových Butovic na Zličín.
1995
3. listopadu zahájena rekonstrukce stanice Hradčanská včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu).
Ve výběrovém řízení na dodávku 110 nových vozů metra zvítězilo konsorcium firem ČKD - Siemens - ADtranz (podle původních předpokladů měla první souprava začít sloužit cestujícím již v roce 1998).
1996
1. června zaveden v pražské MHD přestupný tarif a dosavadní mechanické označovače jízdenek Merona nahrazeny označovači Mypol.
12. července obnoven provoz ve stanici Hradčanská.
1997
Zahájena výroba první nové pětivozové soupravy metra M1.
28. června zahájena rekonstrukce stanice Staroměstská včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu).
1998
2. března obnoven provoz ve stanici Staroměstská.
1. července zahájena rekonstrukce stanice Náměstí Míru včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu).
8. listopadu otevřen čtvrtý provozní úsek linky B (IV.B) z Českomoravské na Černý Most (zatím nezprovozněny stanice Hloubětín a Kolbenova). Současně na lince upraven pásmový provoz tak, že v ranní přepravní špičce a v sedle pracovních dnů jezdí každý 3. vlak pouze v úseku Smíchovské nádraží - Českomoravská.
1999
23. dubna obnoven provoz ve stanici Náměstí Míru.
25. dubna započato s dostavbou stanice Hloubětín (součást IV. úseku linky B).
1. července zahájena rekonstrukce stanice Malostranská včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu).
17. října na lince B otevřena stanice Hloubětín.
2000
27. ledna na lince C poprvé vyjela s cestujícími moderní souprava metra typu M1.
29. března obnoven provoz ve stanici Malostranská.
28. června otevřen druhý vestibul stanice Vysočanská.
V září zahájena výstavba čtvrtého provozního úseku linky C z Nádraží Holešovice na Ládví.
2001
8. června na lince B otevřena stanice Kolbenova.
2002
Mezi 13. a 15. srpnem se přes Prahu převalila stoletá voda.
Celkem bylo zatopeno 19 stanic.
Na lince A Malostranská, Staroměstská, Můstek a
Muzeum.
Na lince B všechny stanice v úseku Smíchovské nádraží - Vysočanská.
Na lince C
Nádraží Holešovice, Vltavská a Florenc.
Ve čtvrtek 15. srpna tak zůstaly v provozu jen úseky: Linka A Náměstí Míru - Skalka; Linka C Háje - Muzeum.
Jednotlivé stanice uváděny znovu do provozu postupně takto:
Linka B - 16. srpna zprovozněny úseky Zličín - Nové Butovice a Hloubětín
- Černý Most.
Linka B - 26. srpna zprovozněn úsek Nové Butovice - Smíchovské nádraží.
Linka C - 12. října zprovozněn úsek Muzeum -
Florenc (stanice Florenc otevřena až 19. října).
Linka A - 26. října zprovozněna stanice Muzeum.
Linka C - 16. listopadu zprovozněn úsek
Florenc - Nádraží Holešovice (bez stanice Vltavská).
Linka B - 9. prosince zprovozněny
stanice Anděl a Karlovo náměstí.
Linka B - 16. prosince zprovozněn úsek Palmovka - Hloubětín (bez stanice
Českomoravská).
Linka A - 21. prosince zprovozněn úsek
Dejvická - Muzeum (bez stanic Staroměstská a Malostranská).
Linka C - 21. prosince zprovozněna stanice Vltavská.
2003
Linka A - 16. ledna zprovozněny stanice
Staroměstská a Malostranská.
Linka B - 31. ledna zprovozněna stanice Českomoravská.
Linka C - 31. ledna zprovozněn druhý
vestibul stanice Florenc (u tramvajové zastávky).
Linka B - 17. února zprovozněn úsek
Karlovo náměstí - Palmovka (bez stanic Národní třída, Náměstí
Republiky, Křižíkova a Invalidovna).
Linka B - 1. března zprovozněny stanice Národní třída
a Náměstí Republiky, zprovozněn druhý
vestibul stanice Vysočanská (Nádraží Vysočany).
Linka A - 1. března zprovozněn druhý
vestibul stanice Můstek (v dolní části Václavského náměstí).
Linka B - 15. března
zprovozněn druhý vestibul stanice Karlovo náměstí (Palackého náměstí).
Linka B - 22. března zprovozněny stanice Křižíkova
a Invalidovna.
Linka B - 29. března zprovozněny druhé
vestibuly stanice Anděl (Na Knížecí) a Náměstí Republiky (Masarykovo nádraží).
6. listopadu vyjely na lince C naposledy původní sovětské soupravy. Na lince nyní jezdí jen nové vlaky typu M1 a rekonstruované soupravy.
2004
24. května položen základní kámen na úseku linky C mezi Ládvím a Letňany (IV.C2), stavět se však ve skutečnosti začalo až v létě.
26. června otevřen čtvrtý provozní úsek linky C (IV.C1) z Nádraží Holešovice na Ládví.
2005
3. dubna vyjely na lince C naposledy rekonstruované sovětské soupravy. Nyní jsou na lince nasazovány jen nové vlaky typu M1.
24. června vyjely na lince A naposledy původní sovětské soupravy. Nyní na lince jezdí jen rekonstruované soupravy.
V červenci zahájena výstavba stanice Depo Hostivař na lince A. (Vlastní výstavbě předcházely nutné úpravy v depu Hostivař probíhající zhruba od července 2004.)
2006
26. května na lince A otevřena stanice Depo Hostivař. Současně zaveden pásmový provoz tak, že v úseku Skalka - Depo Hostivař jezdí v pracovní dny od 6:00 do 19:30 pouze polovina spojů.
2008
1. února na lince B zrušen pásmový provoz, tzn. všechny soupravy jezdí ze Zličína na Černý Most (dosud byla třetina souprav ve všední dny do cca 15 hod. vypravována pouze v úseku Smíchovské nádraží - Českomoravská).
8. května otevřen další provozní úsek linky C (IV.C2) z Ládví do Letňan.
2009
4. ledna na lince C zaveden pásmový provoz. V úseku Ládví - Letňany jezdí v pracovní dny od 6:00 do 19:30 pouze polovina spojů.
26. června vyjely na lince B naposledy původní sovětské soupravy. Nyní na lince jezdí jen rekonstruované soupravy. Tímto dnem se původní sovětské vozy definitivně loučí s pražskou MHD (na linkách A a C přestaly jezdit už v letech 2003 a 2005).